Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015

Προτάσεις βιβλίων για γονείς και μαθητές …
της Χαριτίνης Μαλισσόβα
Την Παρασκευή θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά .

Μετά από ένα καλοκαίρι που σε όλους άφησε τα αποτυπώματά του,κυρίως λόγω των πολιτικών εξελίξεων,μετά από ένα περίεργο δημοψήφισμα και με το μυαλό στις επικείμενες εθνικές εκλογές,με αρκετές τις σχολικές μονάδες να μην έχουν ακόμα συμπληρώσει τα κενά σε διδακτικό δυναμικό και μεσούσης της Κρίσης ,μαθητές,εκπαιδευτικοί και γονείς δεν μπορούν παρά να έχουν απορίες σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της κατάστασης που βιώνουμε με όσο το δυνατό λιγότερο ψυχολογικό κόστος για τα παιδιά.

Η στάση των γονέων απέναντι στους προβληματισμούς και στα ενδεχόμενα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν τα παιδιά τους πρέπει να είναι διακριτική αλλά ουσιαστική.

Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς,τηρώντας ταεπιβαλλόμενα όρια –πάντα για το καλό των παιδιών-είναι βασική προϋπόθεση για την επίτευξη των εκπαιδευτικών αλλά και των κοινωνικών και ψυχολογικών στόχων του σχολείου.

Η ειλικρίνεια και η σταθερότητα είναι απαραίτητα συστατικά για για μια καλή συνεργασία.

Το ιδανικό σχολικό περιβάλλον σίγουρα απέχει πολύ από την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε,ωστόσο,ένα βήμα κάθε φορά μας φέρνει πιο κοντά σ’αυτό.

Η βιβλιογραφία είναι τεράστια σε σχέση με τα βιβλία που βοηθούν μικρούς και μεγάλους στο σχολικό περιβάλλον.

Η στήλη προτείνει κάποια από αυτά,με την ελπίδα και την προτροπή να είναι η προέκταση της δικής μας προσπάθειας,αφού κανένα βιβλίο δεν μπορεί να αποτελεί πανάκεια για την επίλυση των όποιων προβλημάτων μας.

Εξάλλου, «Κάθε άνθρωπος που φτάνει πάνω από ένα συνηθισμένο επίπεδο, έχει λάβει δύο εκπαιδεύσεις: τη μία από τους δασκάλους του και την άλλη -πιο προσωπική και πιο σημαντική- από τον εαυτό του».


Καλή σχολική χρονιά!!!!




1)Πώς θα κάνω το παιδί μου να αγαπήσει το σχολείο,
Μαρία Ψυλούτσικου,εκδ.Διόπτρα

 Η μόρφωση είναι το μεγαλύτερο εφόδιο που μπορεί να προσφέρει ένας γονέας στο παιδί του. Αλλά δεν ξεκινάει στην πρώτη δημοτικού,ξεκινάει στο πρώτο «Γιατί, μαμά;». Και δεν τελειώνει στην τρίτη λυκείου ούτε στην αποφοίτηση από τις μεταπτυχιακές σπουδές. Τελειώνει τη μέρα που το παιδί θα πάψει να νιώθει ερευνητής, τη μέρα που θα πάψει να ανακαλύπτει τον κόσμο. Τελειώνει τη μέρα που κάποιος θα το πείσει πως είναι κακό να ρωτάει. Τελειώνει τη μέρα που κάποιος θα το πείσει πως οφείλει μόνο να απαντάει. Μην επιτρέψετε να γίνουν οι απαντήσεις πιο σημαντικές από τα ερωτήματα. Τίποτα άξιο λόγου δεν συνέβη ποτέ επειδή κάποιος επανέλαβε μια «σωστή» απάντηση σε κάποιον που την ήξερε ήδη. Όλοι γεννιόμαστε τέλειοι ερευνητές, με αστείρευτη διάθεση για μάθηση. Ως μωρά, αντιμετωπίζουμε τα πάντα με ενδιαφέρον και χρησιμοποιούμε όλες τις αισθήσεις μας για να τα καταλάβουμε. Δημιουργήστε το περιβάλλον που θα επιτρέψει στο παιδί σας να νιώθει σε όλη του τη ζωή ερευνητής. Τα τυπικά, οι βαθμοί και τα πτυχία θα έρθουν ως φυσική συνέπεια.


2)Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών,
John Gottman,εκδ.Πεδίο.

- Ένα βιβλίο για τα παιδιά γραμμένο από έναν επιστήμονα και ταυτόχρονα έναν πατέρα που αγαπά τα παιδιά του.


- Ένα βιβλίο που τεκμηριώνει για πρώτη ίσως φορά μερικές αυτονόητες αλήθειες.
- Ένα βιβλίο που έρχεται να ανατρέψει τις μέχρι τώρα θεωρίες περί διαπαιδαγώγησης.

Στο βιβλίο αυτό ο John Gottman μιλά στους γονείς για τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών και την ανάπτυξή τους.

Η ουσία, λέει ο συγγραφέας, δεν είναι να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στην κακή συμπεριφορά του παιδιού. Είναι να του δείξουμε την αγάπη μας στις δύσκολες στιγμές του, να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματά του, να το καταλάβουμε και να το βοηθήσουμε να βρει λύσεις στα προβλήματα που το απασχολούν. Η ουσία είναι να γίνουμε εμείς οι οδηγοί και μέντορές του, να του δείξουμε τον δρόμο έτσι ώστε να πορευτεί μέσα στον δύσκολο κόσμο των συναισθημάτων. Κι αυτό μπορούμε να το πετύχουμε εφαρμόζοντας τη συναισθηματική αγωγή, μια διαδικασία που θα βοηθήσει το παιδί μας να αποκτήσει συναισθηματική νοημοσύνη.
Βασισμένο σε πολυετείς έρευνες και στην εμπειρία με εκατοντάδες γονείς, το βιβλίο αυτό μας δείχνει με πρακτικό τρόπο πώς να μεγαλώσουμε συναισθηματικά υγιή και ευτυχισμένα παιδιά.

3)Ψυχολογικά προβλήματα γονιών και εφήβων,
Ιωάννης Παρασκευόπουλος,εκδ.Πεδίο.
Το βιβλίο "Ψυχολογικά προβλήματα παιδιών και εφήβων" προορίζεται να χρησιμοποιείται από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους ψυχολόγους και τους άλλους ασχολούμενους με την ψυχική υγεία και αγωγή των παιδιών και των εφήβων. Πραγματεύεται διαδικασίες και τεχνικές για την πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση και την έγκαιρη διορθωτική - θεραπευτική παρέμβαση των ψυχολογικών προβλημάτων της παιδικής και εφηβικής ηλικίας




4)Νταήδες,εξυπνάκηδες,δήθεν φίλοι κι εσύ,
Jenny Alexander,εκδ.Άγκυρα.

Τους ξέρεις δα αυτούς τους τύπους...

Οι νταήδες προσπαθούν να σε φοβίσουν.
Οι εξυπνάκηδες κάνουν σαρκαστικά σχόλια εις βάρος σου.
Οι δήθεν φίλοι σου γυρνούν ξαφνικά την πλάτη, χωρίς καμιά εξήγηση.
Ίσως καταλήξεις να νιώθεις αποτυχημένος.
Αλλά δεν είναι ανάγκη.
Απλώς πρέπει να χτίσεις τις άμυνές σου, ώστε να μην μπορούν να σε επηρεάσουν οι νταήδες.
Αυτό το βιβλίο θα σου δείξει τον τρόπο...




5)Πώς να αντιμετωπίσεις την επιθετική συμπεριφορά,
Λέσλυ Έλυ,εκδ.Πατάκη

Αν νιώθεις θύμα επιθετικής συμπεριφοράς, αυτό το βιβλίο θα σε βοηθήσει. Θα σου εξηγήσει τι ακριβώς είναι η επιθετική συμπεριφορά, γιατί συμβαίνει και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε. Θα σε βοηθήσει να καταλάβεις και να βάλεις και πάλι τα πράγματα στη θέση τους!






6)Μιλώ για την κρίση με το παιδί,Νίκος Σιδέρης,
εκδ.Μεταίχμιο

Ποιοι είναι οι ψυχολογικοί μηχανισμοί της κρίσης; Γιατί οι άνθρωποι μοιάζουν μουδιασμένοι ή «τρελαμένοι»; Τι σημαίνει απόγνωση; Τι φόβος; Πώς ζουν την κρίση οι μεγάλοι; Πώς τη ζουν τα παιδιά; Πώς μπορούν να μιλήσουν οι μεγάλοι στα παιδιά;
 
8)"Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο,γονείς θέλουν",
Νίκος Σιδέρης,εκδ.Μεταίχμιo
«Σίγουρα, είναι μια τέχνη το να είσαι καλός γονιός. Στις συνηθισμένες περιπτώσεις, η κοινωνία, ο πολιτισμός και η οικογενειακή ιστορία εξοπλίζουν τους γονείς με την τεχνογνωσία και με τους ψυχικούς πόρους που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν και να λειτουργήσουν αρκετά καλά, δηλαδή επαρκώς, σαν γονείς. Ωστόσο, και σ αυτό το ζήτημα, για να μπορέσει να λειτουργήσει μια οικογένεια και να αναθρέψει ένα παιδί ψυχικά ισορροπημένο, η απόλυτη προϋπόθεση δεν είναι το καλός, αλλά το γονιός: Εκατομμύρια παιδιά έχουν μεγαλώσει με γονείς μετριότατους ως προς τη γονεϊκή τους λειτουργία. Και ποτέ κανένα παιδί δεν ανατράφηκε με τέλειους γονείς: Όλοι είχαν ατέλειες, ανεπάρκειες, κενά, προβλήματα…Όμως, το δίλημμα δεν είναι ή τέλειοι γονείς ή καθόλου γονείς. Το πρωταρχικό και απόλυτο ζητούμενο είναι να υπάρχουν γονείς».

Το βιβλίο αυτό είναι ταυτόχρονα επιστημονική μελέτη και εμπιστευτική επιστολή σε γονείς που σκέφτονται. Απευθύνεται σε συνήθεις γονείς, που μέσα σε συνήθεις οικογένειες ανατρέφουν συνήθη παιδιά.

Όλο και συχνότερα, αυτοί οι συνήθεις γονείς θέτουν το ερώτημα: «Μήπως το παιδί χρειάζεται ψυχολόγο;». Η εμπειρία και ο στοχασμός του Νίκου Σιδέρη τον οδηγούν στο συμπέρασμα ότι, κατά κανόνα, τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου